Helga op reis voor Stichting Waterpas

De meer dan 40 scholen en weeshuizen die we van schoon drinkwater voorzien, worden regelmatig bezocht door Nederlandse vrouwen die aan Dutch Water gelieerd zijn. Daarbij kijken we naar zaken als: verloopt de levering van drinkwater vlekkeloos, zijn de tanks en kranen in goede conditie en komt het drinkwater ook echt bij de kinderen terecht.  We maken van iedere school ook een beknopt (foto) verslag dat ter beschikking gesteld wordt aan de Nederlandse sponsors via Stichting Waterpas.
Veel scholen bevinden zich in afgelegen en arme gebieden die matig toegankelijk zijn. Alleen al er komen is uitdagend. We doen er ongeveer 2 maanden over om alle scholen te bezoeken. Naar Keniaanse traditie worden we meestal ontvangen met een welkomstlied door de kinderen en hebben we uitgebreid contact met de hoofdonderwijzers en leerkrachten.

helga 1

Zonder uitzondering zijn de scholen zeer dankbaar maar vooral ook erg trots dat zij deze voorziening hebben op hun school: schoon en gezond drinkwater!

helga 2

Momenteel zijn we bezig met het uitdelen van individuele drinkbekers aan alle kinderen van alle scholen. Ook dat wordt zeer gewaardeerd. Dutch Water maakt de Drinkbekers zelf van gerecycled materiaal.

Begin volgend jaar volgt er weer een verslag, omdat door de herverkiezingen de scholen geheel November en December gesloten zullen zijn.